Днес ви представяме 10 мита за света около нас, които умело се поддържат от рекламната индустрия, чиято цел, естествено, е да ни продаде поредния продукт.

1. Цитрусовите плодове са най-добрият източник на витамин С

Истината: Съдържанието на витамин С в свежата шипка е 650 мг/100 г, а в червените чушки е 250 мг/100 г. Дори в касиса има повече витамин С от цитрусовите плодове – 200 мг/100 г.

Как се появява митът: През 1908 г. индустрията с портокали била на огромна загуба, защото производителите не можели да продадат големите количества продукция. Тогава Албърт Ласкър измисля реклама, в която се казва, че пиенето на сок от портокал на закуска е отличен източник на витамин С. Очевидно е, че рекламата е много успешна, защото и днес свързваме витамин С точно с този плод.

2. За да се сгодите, той трябва да ти подари годежен пръстен с диамант

Истината: Всъщност не е нужно да ти подаря какъвто и да е пръстен.

Как се появява митът: Рекламната кампания със слогана „Диамантите са вечни“ трябва да присъства във всеки учебник по реклама, защото е просто гениална. Благодарение на нея след 1947 г. простичкият камък, който всъщност се среща в огромни количества на нашата планета, се превръща в изключително скъп подарък и неизменна част от всяко предложение за брак.

3. Подаръците се придружават от поздравителни картички

Истината: Както се досещате – не е задължително.

Как се появява митът: До началото на ХХ век поздравителните картички са се пращали по пощата. Благодарение на рекламната кампания на производителите на картички Hallmark хората започват да възприемат картичките като задължителна част от подаръка. Рекламната кампания наблягала на това, че картичките са красиви и върху тях можете да напишете мили думи, които ще бъдат запазени за цял живот.

4. Пастата за зъби трябва да покрива цялата глава на четката за зъби

Истината: Много от нас са ни учили, че пастата трябва да е колкото грахово зърно, и това е точно така.

Как се появява митът: В рекламите пастата винаги покрива цялата глава на четката за зъби, нали? Просто така продуктът изглежда по-добре, освен това по този начин хората почват да използват по-голямо количество паста за зъби, заради което и продажбите се увеличават.

5. Днешният образ на Дядо Коледа

Истината: Представата ни за Дядо Коледа е изцяло повлияна от „Кока-кола“. Първият художник, който рисува днешния Дядо Коледа, е Томас Наст. Той създава образа на закръгления брадат старец, който носи подаръци, в края на XIX век. По-късно ще се появите и други подобни изображения, но най-емблематичното ще е това на газираната напитка.

Как се появява митът:  Първообразът на Дядо Коледа е св. Николай, който е изобразяван като скромен монах и изглежда много по-различно от розовобузия дядо с червения костюм. През 1931 г. „Кока-кола“ иска да повиши продажбите си през зимата и за целта наема Хадън Сандблом, който измисля образа на Дядо Коледа от рекламите на „Кока-кола“. Неговото „творение“ бързо набира популярност и днес ни е трудно да си представим Дядо Коледа по друг начин.

6. Зеленчуковото олио съдържа холестерол

Истината: В зеленчуковото олио няма холестерол.

Как се появява митът: Това е поредният маркетингов трик. На опаковките на олиото се изписва „Не съдържа холестерол“ и хората си мислят, че купуват по-специален вид олио. Всякакви такива надписи с „Не съдържа...“ привличат вниманието на купувачите и пробуждат доверие към марката.

7. Бирата и газираните напитки утоляват жаждата

Истината: Напитките, които съдържат захар или алкохол, увеличават жаждата.

Как се появява митът: Всяка лятна реклама на газирани напитки ни показва, че те утоляват жаждата в горещото време. Всъщност те не утоляват жаждата, а ви карат да пиете още и още. Ако искате да останете хидратирани – пийте вода.

8. Беконът и яйцата са страхотна закуска

Истината: Всички сме виждали идеалната американска и английска закуска – яйца с пържен бекон, освен това сме чували, че закуската е най-важното ядене за деня и тя трябва да е обилна. Но няма надеждни проучвания, които да потвърждават това твърдение, а специалистите съветват да закусвате с нещо леко.

Как се появява митът: През 20-те години на миналия век известният експерт по маркетинг Едуард Бърнейс бил натоварен със задачата да повиши консумацията на бекон в САЩ. Той наредил да се извърши проучване, което да установи, че обилната закуска е по-добра от леката. След това прибавил и беконът – хубавата обилна закуска съдържа вкусен бекон. Тази логика се харесала на купувачите (все пак повечето от нас обичат бекон) и така консумацията на този продукт се увеличила. Изчислено е, че 70% от бекона в САЩ се консумира на закуска.

9. Има болкоуспокояващи, специално направени за жени

Истината: Има лекарства със сложно действие, които едновременно притежават антиспазматични, аналгетични и противовъзпалителни свойства.

Как се появява митът: Много жени изпитват болка в онези дни от месеца и фармацевтичните компании се възползват от това. Лекарства от сорта на дипирон, дротаверин и парацетамол са евтини, затова е по-изгодно на компаниите да продават „специални“ лекарства, които намаляват точно болката по време на менструация.

10. Плодовите желирани бонбони са за деца

Истината: Реално тези бонбони не са подходящи за никого и това е ясно на всички, които се интересуват от правилно хранене. Те съдържат захар, нишесте и оцветители, естествено, в тях няма и частица истински плод. Любопитен факт е, че червените мечета обикновено не са с вкус на ягода, а на зелена ябълка.

Как се появява митът: Нормално е, желираните бонбони да се рекламират като продукт за деца, но някои от малките бонбони дори могат да бъдат опасни за малчуганите. Колкото до зелените мечета – някои производителите ги правят с вкус на ягода, защото червените им мечета са с вкус на малина.