Повечето пътувания започват от летището и има много аспекти, които пътниците трябва да вземат предвид, като се започне от свалянето на багажа и се стигне до граничния контрол. Изглежда, че всички знаят, че не трябва да закъсняват, да се шегуват, че имат бомби в багажа си или да пият твърде много алкохол по време на полет. Но има и други неизказани правила, които не са толкова очевидни и могат да превърнат времето, което трябва да прекарате на летището, в неприятно изживяване и да изложите цялото си пътуване на риск.

Искаме да споделим с вас някои изпитани съвети от опитни пътешественици и да разкрием какво не трябва да правите на летището, за да не разваляте пътуването си още в самото начало.

Пристигане на летището повече от 3 часа преди полета

Повечето авиокомпании започват настаняването 2 часа преди определеното време за отпътуване за своите вътрешни полети и 2-3 часа преди времето за отпътуване за международните си полети. Пътниците, които решат да пристигнат много по-рано, ще трябва да прекарат много ненужно време на летището в очакване на служителите на авиокомпанията да започнат процеса на проверка. Е, ако сте на летище Чанги в Сингапур, ще бъде лесно да намерите нещо, с което да се забавлявате през тези часове. Но ако излитате от по-малките градове, вероятно ще ви е наистина скучно, ако стигнете там твърде рано.

Да държите телефона и монетите си в джобовете

След регистрацията пътникът трябва да преминете през контролно-пропускателния пункт на летището с металотърсачи. Служителите на летището молят пътниците да поставят всичките си метални неща, като монети и електронни устройства, в табла. Ако не искате да прекарвате прекалено много време там, просто поставете всичките си метални неща в найлонова торбичка и ги оставете в багажа или чантата си. Много пътници също свалят бижутата си и ги поставят в таблата. Но всъщност това действие е безполезно, тъй като повечето металотърсачи са предназначени да търсят метали с магнитни свойства. Златото и среброто принадлежат на диамагнетиците. Магнитната им чувствителност е изключително малка и детекторът не реагира на тях. Някои от детекторите обаче все пак могат да сканират бижута. В тези случаи нивото на чувствителност се регулира по такъв начин, че устройството да не реагира на малко количество метал.

Да информирате персонала на авиокомпанията за багажа с наднормено тегло

Преди свалянето на багажа всички чанти и куфари се претеглят на бюрото за регистрация. Ако на дисплея се вижда, че чантата ви е твърде тежка, но служителя на авиокомпанията мълчи, просто не привличайте вниманието му към този факт. Понякога служителите на авиокомпанията могат да пренебрегнат чантата, която е с малко наднормено тегло и да не таксуват пътника с допълнителни такси за това. Но това никога не работи при нискотарифните авиокомпании, тъй като те таксуват пътниците за всички допълнителни услуги.

Да оставите ценните вещи в багажа си

Според изследванията, проведени от швейцарската информационна агенция SITA, през 2019 г. близо 4,5 милиона проверени чанти и куфари се повреждат или крадат всяка година. За да избегнете ненужни проблеми, е по-добре да съхранявате ценни и чупливи неща като лаптопи, фотоапарати, пари и важни документи в чантата си.

Да държите електронни устройства и течности в долната част на чантата

По време на проверка за сигурност служителите на летището често молят пътниците да поставят всичките си течности и електронни устройства в отделна табла. И ако ги държите в долната част на чантата си, ще трябва да прегледате всичките си неща, за да намерите нужните. Доста лесно е да избегнете тази ситуация, ако опаковате багажа си правилно:

• Поставете дрехите и обувките си в долната част на чантата;
• Съхранявайте документите и парите си във вътрешните джобове на дрехите си;
• Поставете електронните си устройства (камери, лаптопи, външни твърди дискове и преносими батерии) и течностите (не повече от 100 мл) в прозрачна торбичка и я поставете върху нещата си;
• Съхранявайте слушалките и зарядните си устройства в малки външни джобове.

Да не съхранявате лекарствата си в чантата

Ограничението от 100 мл за течности, които съществуват за ръчен багаж, не се отнася за лекарства и бебешки храни, от които пътникът може да се нуждае по време на полета си.

Освен това пътниците имат право да превозват:

• Термометър за измерване на телесната температура, който не съдържа живак;
• Живачен термометър, опакован в контейнер и запечатан със специално уплътнение;
• Живачен тонометър (един артикул на пътник) за измерване на кръвното налягане, опакован в специален контейнер;
• Водороден пероксид - не повече от 100 мл, 3% разтвор на пътник;
• Запалка за еднократна употреба;
• Лекарства с рецепта от лекар.

Да увивате чантата си с пластмасова обвивка

Служителите по сигурността имат право да отворят ръчния багаж на пътниците, за да проверят какво има вътре. А когато покриете багажа си с пластмасова обвивка, просто правите по-трудна процедура за себе си и рискувате да прекарате повече време, преминавайки през проверка за сигурност.

Да се притеснявате от радиацията от скенерите на тялото

Има два вида скенери за тяло на летището:

• Скенери, които се основават на обратното разсейване: Те се състоят от 2 рентгенови детектора и лъчите им не преминават през човешкото тяло, а се отразяват един от друг. В резултат специалистът може да види различни цветове на дисплея, които показват телесните вещества, които се различават по плътност. Например мускулите на снимката ще имат светъл цвят, докато металите ще са тъмни;

• Скенери с микровълни, които приличат на въртящи се кабини за антена: Те използват милиметрови вълни и създават по-ясно и по-реалистично изображение на екрана.

Производителите обещават, че всички тези скенери са безопасни за здравето на пътниците. Мощността на първата е сравнима с дозата радиация, която пътник получава по време на 2 минути от полета, а втората може да се сравни с радиацията от смартфон.

Да спорите със служителите по сигурността

Правилата за транспортиране на течности са посочени буквално навсякъде: на уебсайтовете на летищата и авиокомпаниите, в билетните каси и дори на самите бордни карти. Все пак има пътници, които все още искат да се промъкнат с любимия си парфюм или крем в чантата си, дори ако обемът му надвишава 100 мл. Но те забравят, че служителите по сигурността могат да конфискуват тези продукти или да не ги пускат на борда в случай, че не искат да се откажат от тях.

Други процедури, които най-много дразнят пътниците, включват дълга проверка на сигурността, необходимост от преминаване през рамки за сканиране и прекомерна избирателност на служителите. Пътниците смятат за особено досадно, че трябва да свалят коланите и ботушите си. И можем да благодарим на Ричард Рийд за това. На 22 декември 2001 г. той се опитва да пренася експлозиви в ботушите си на висок ток. За щастие е хванат, но оттогава летищата трябва да сканират обувките на пътниците отделно.

Сприхавите пътници често не издържат на натиска и започват открито да спорят с персонала на летището. Но тази емоционалност може да сложи край на пътуването им. Ако пътник откаже да премине проверката за сигурност, активно се намесва в процеса или заплашва служители по сигурността, те ще трябва да се обадят в полицията и ще им предадат пътника.

Да не проверявате таблото за заминаване

Времето за отпътуване и номерът на гейта са посочени на билета ви. Но често се случва те да се променят в последния момент. А пътниците, които пристигат предварително, обикновено прекарват няколко часа в безмитни магазини и забравят от време на време да проверяват информацията за отпътуване. При подобна ситуация има голям шанс да закъснеете за полета. За да не се случи това, направете правило да проверявате таблото на всеки 15–20 минути, за да видите дали времето и гейта са се променили.

Да опитате да напуснете първи самолета на всяка цена

Пътниците може да се държат по този начин, защото закъсняват за свързващия си полет, чака ги трансфер или просто нямат търпение най-накрая да напуснат самолета след дълъг полет. Но така или иначе е много малко вероятно да успеете да се промъкнете през тълпата и да слезете първи от самолета. Особено ако сте седнали отзад. Вместо това пътниците, които се държат по този начин, не само ще развалят настроението на околните, но и ще трябва да чакат. Така че най-добрата стратегия би била да седите неподвижно и да изчакате своя ред да излезете.

Да аплодирате след кацане

Пилотите се съмняват дали пътниците могат да преценят качеството на тяхното кацане. Липсата на друсане по време на полета не е знак за добри умения на пилотите, така че аплодисментите може да са незаслужени. В същото време, ако пилотите е трябвало да се борят с насрещен вятър и трудно успяват да кацнат на къса лента за кацане, вероятно ще получат лоши отзиви за полета, вместо аплодисменти. И няма значение, че пилотът е показал забележителни усилия, за да направи кацането възможно най-безопасно.

Освен това пилотите предлагат да се съсредоточим върху факта, че когато колелата докоснат земята, кацането все още не е завършено - самолетът все още трябва да спре близо до рампата. По време на този процес могат да възникнат форсмажорни ситуации. Ето защо екипажът моли пътниците да не откопчават коланите твърде скоро. Така че, когато пътниците започнат да ръкопляскат, служителите стават малко скептични, тъй като кацането не е приключило и все още може да се случи нещо. Но основният аргумент е, че пилотите просто не чуват пътниците да пляскат зад вратите на пилотската кабина.

Да не се подготвите за паспортния контрол

Ето 5-те най-често срещани митнически въпроса за летището:

• Каква е целта на вашето пътуване?
• Колко дълго смятате да останете?
• Къде ще отседнете?
• Каква в професията Ви?
• Имате ли нещо да декларирате?

Помислете как ще отговорите предварително на тези въпроси. По този начин ще изглеждате по-уверени и ще спестите известно време при паспортния контрол. Освен това разпечатайте билетите си за връщане и хотелските резервации. Граничният служител може да поиска официално потвърждение на плановете ви за пътуване. Също така е добра идея да запишете адреса на хотела на лист хартия, в случай че служителят попита за точното място, на което ще отседнете.

Да не свалите калъфа на паспорта си, преди да го дадете на служителя

Обикновено можете да видите 2 предупредителни знака на пунктовете за контрол на паспорта. Първият е, че никога не трябва да давате документ с калъф на служителя, а вторият е за отговорността за опит за подкуп на служител. Факт е, че е доста удобно да се крият пари в калъфа и често се използва като възможност да се даде подкуп на служител. Затова той ще ви помоли да премахнете калъфа от паспорта, за да се предпази от всякакви подозрения. Ако постъпите по друг начин и случайно забравите парите в калъфа и представите документа на служителя, може да го възприеме като опит да дадат подкуп и да ви задържи. Друга причина е, че подвързиите често затрудняват четенето на информацията от електронния чип в паспорта и това забавя процеса.

Да говорите твърде много при паспортния контрол

Една от задачите на служителите е да проследяват нелегалните работници и имигрантите. Така че техните приятелски запитвания къде отивате, какво планирате да правите и дали имате приятели или роднини в страната, всъщност са опити да се определят рисковете, свързани с престоя ви. Така че най-добрата стратегия е да не разговаряте много със служителя и да отговаряте на въпросите му кратко и приятелски. Фразата: „Турист съм, ще остана в страната в продължение на X дни и искам да видя това и това“ е идеална за повечето ситуации.

А вие какви ситуации бихте посъветвали да се избягват на летището?