Добре замислените и направени филми, са впечатляващи не само за киноманите, ценители на този вид изкуство, но и за хора, които са запалени по история, физика и други науки. Предполагаме , че това е така, защото те могат да ги анализират логически и да посочат къде евентуално създателите на филма са направили грешка.

Ето една компилация от грешки, забележими само за "просветлените":

  • В древността императорите не са посочвали с палец, сочещ надолу, за да кажат дали гладиаторът в битката да живее или да бъде убит. Този мит се ражда от картината Pollice Verso от художникът Жан-Леон Жером и очевидно много от филмовите сценаристи и създатели са взаимствали идеята. Според някои историци, през онези древни исторически периоди, императорите са използвали съвсем различни жестове : този с палеца, например, е изглеждал така: пръстът всъщност се е държал хоризонтално пред гърлото или гърдите и реално не се е знаело дали сочи нагоре или надолу.
  • Когато трябва да се снима сцена във филм със самолет, пилотите на тези симулирани въздушни полети не трябва да се доближават повече от 150м един от друг, затова и сцените със самолети в холивудските филми изглеждат толкова нереалистични.
  • Когато сърцето на човек спре, трябва да му се направи сърдечен масаж, за да се задейства кръвообръщението. Ако това не подейства, следва дефибрилация, която всъщност премахва мъжденето на сърцето, причиняващо 10% от смъртните случаи при кардиологични усложнения. След това научно обяснение, вече трябва да знаете, че когато в някой филм видите пациент да се съживява след дефибрилация, без да е направен сърдечен масаж преди това, е чиста художествена измислица.
  • Докато се отваря парашут е невъзможно да се води разговор – отвори ли се веднъж, не се чува нито дума повече.
  • Мит: ако работите в медийното пространство, ще може да си позволите да си купувате чифт нови обувки на Маноло Бланик всеки месец и ще имате достатъчно време и пари, докато си пиете кафето с приятелки в центъра на града. Заплатата на всеки журналист варира спрямо държавата, в която работи, но често тя не е много висока. Например, средната заплата, която един журналист в Испания взима, е около 1,800 долара, а чифт обувки на Маноло Бланик струват около 995 долара. Разбира се, че има и журналисти със заплати доста по-високи от средните, но все пак със заплатите им растат и месечните им разходи, така че е доста по-вероятно филмовите сюжети да по-скоро утопични.

  • Не би ви се разминала присъда за извършено престъпление, дори и да се докаже, че сте психично нестабилен. Независимо в колко филма ни се показва другояче, адвокатите почти никога не вкарват в игра козовата карта за „психично-болен клиент“, защото шансовете да спечелят дело е минимален. Още повече, че когато подсъдим е душевно-болен, е задължително той да преминава през лечение, така че най-вероятно е той да прекара почти същото време в болница, каквото го чака в затвора.
  • Удряйки някого по главата нито може да му докара незабавна амнезия, нито да му върне паметта, ако си я е изгубил.
  • С пистолет не може да се стреля повече от минута,а някои от тях дори имат капацитет от 30 куршума, които могат да се изстрелят наведнъж за около 4 секунди.
  • Заглушителите на оръжията не карат звукът от изстрела да изчезне напълно – той просто бива заглушен и е по-безопасен за ушите.
  • Невъзможно е плаващи пясъци да ни засмучат в земята, благодарение на високата плътност на течността в тях.
  • Давещ се човек никога няма да маха с ръце или да крещи за помощ. В този момент на него ще му трябва въздух в дробовете,за да диша, и ще замахва във водата с ръце, опитвайки се да изплува на повърхността.

  • Промъкването през вентилационни шахти не е толкова лесно в реалния живот, отколкото във филмите. Има много винтове от вътрешната страна и обикновено тези шахти имат много опасни отломки и нестабилни участъци.
  • Не съществува такова нещо, като ледени куршуми, които се разтопяват, без да оставят следа.
  • Много е трудно да се задържиш за нещо, когато падаме. Още повече - когато се носиш във въздуха, падайки от високо, ние ускоряваме падането към земята и е почти невъзможно пръстите ни да те задържат за дадена повърхност, но все пак опитът да се задържим някъде, ще намали от скоростта на падането.

  • Бензинът е много летлив, така че ако видим сцени от филм, в които лошия герой залива кола с бензин и после си тръгва, сякаш нищо не е станало, е чиста фантазия. В истинския живот, отделеният газ от експлозията, ще изгори ръцете и очите му.
  • Детекторът на лъжата не може да определи дали някой казва лъжа или не. Той само засича нивата на тревожност и безпокойство, който могат да са високи и при хора, които не лъжат, а просто са напрегнати в дадената ситуация. Интересно е, че в много филми, може да се види как някои от героите слагат игла в обувката си, на която стъпват всеки път, щом трябва да отговорят на въпрос и искат да излъжат машината. Предполага се, че болката ще обърка резултатите, но това не е съвсем истина: такъв план би проработил само ако иглата в обувката е достатъчно остра, че да предизвика болка дори и от най-лекото помръдване, за да може интервюиращия да не се усъмни.