Много родители смятат, че е по-добре да надзирават детето си, докато си прави домашните, за да сигурни, че то ще ги напише, че ще ги напише добре и че ще разбере по-добре материала, но изследователите от Тексаския университет доказаха точно обратното. Те са проучили как участието на родителите в учебния процес се отразява на оценките на децата, и са установили, че помощта на родителите се оказва напълно безполезна в началното училище и дори повлиява отрицателно на представянето на децата в средното училище и гимназията.

Ние решихме да разгледаме тяхното проучване под внимание и да ви дадем няколко причини да не помагате на детето с домашните, освен ако не е абсолютно необходимо.

1. Детето губи мотивация да учи

Според резултатите от изследването колкото повече родителите участват при писането на домашното, толкова по-малко детето ще иска да учи. Децата, чиито родители седят плътно до тях, казват им какво да правят, контролират всяка стъпка от процеса и дори са готови сами да направят домашната работа на децата си, имат най-ниската мотивация. Учениците, чиито родители не им висят над главата и не ги „притискат“ при писането на домашните, имат по-голямо желание да научат нещо ново.

Като родители се опитайте да не държите детето си толкова изкъсо и помагайте само ако то ви помоли за това. Дори в такъв случай трябва да обясните на детето онова, което не е разбрало, без самите вие да решавате задачите вместо тях или да им пишете съчиненията. Ако детето ви мрази да си пише домашните, някои психолози препоръчват да проявите съчувствие и да се съгласите с него – кажете му, че го разбирате защо не иска да преписва една и съща дума по 5 реда, но му обяснете, че в живота има и задачи, които просто трябва да преглътнем. После му споделете как вие се справяте със скучните и досадни задачи, които трябва да се свършат. Например му кажете, че колкото по-бързо седне да си напише досадното домашно, толкова по-скоро ще може да си играе или да прави други приятни неща.

2. Децата не се научават да понасят отговорност 

Ако вие инициирате писането на домашните и контролирате целия процес, вие лишавате детето от отговорността само да взима решения и после да се справя с последствията.

Ако постоянно следите всичко да е изрядно, детето винаги ще очаква чужда помощ и друг да носи отговорност за действията му. Вместо това подходете по друг начин – с похвали или наказания. Нека детето взима решения само и само да се справя с последствията. Нека бъде смъмрено от учителя. Нека само обясни защо е без домашно. Ако не си е написало домашното – кажете му, че е редно да го напише, вместо да играе компютърни игри.

Способността да бъдем отговорни за собствените си действия и да разпределяме правилно времето е изключителна важна. И детето трябва да я научи отрано.

3. Връзката между родителите и децата се влошава

Представете си следната ситуация – домашното е написано, вие сте останали без глас от това да се карате на детето си или да му обяснявате точно как трябва да си напише домашното, а детето е на прага на силите си от споровете с вас и ученето му е станало още по-противно. Доста обичайна картинка, ако постоянно помагате на детето с домашните. Затова психолозите съветват да правите други неща, с които да заздравите връзката си, вместо да пишете домашни с детето всеки ден.

Ако изключително много държите детето да има само пълни шестици, запитайте се защо е така. Децата не се чувстват истински обичани, когато една лоша оценка променя цялото отношение към тях. Важно е да ги насърчавате да учат и да се развиват, но да не очаквате, че те никога няма да правят грешки.