В началото на 19-ти век в европейските ресторанти всички ястия са се сервирали едновременно - система, наречена "френски сервиз". 

 

Днес този принцип вече не е валиден и ястията се сервират едно по едно. Има обаче има много правила, които се подчиняват не само на самите заведения за хранене, но и на техните посетители. Спазването ни помага не само да се насладим на храната, но и да оставим добро впечатление за себе си.


За да се предпазим от неприятни спомени, сме подготвили 9 често допускани грешки и как да ги избегнем:

Пренебрегваме подредбата на вилицата и ножа

Преди да посетим ресторант, си струва да си припомним правилата за подредба на вилицата и ножа, които ще сигнализират на нашия сервитьор какво да прави. И това не е само въпрос на любезност: по този начин от масата ще бъдат премахнати празните чинии или ще можем да споделим какво е мнението ни за храната.

Прекаляваме със соевия сос и джинджифила

Повечето хора са свикнали напълно да потапят храната си в соев сос. Японците обаче го правят по друг начин: изсипват го в чинията си, така че течността да покрие дъното, а сушито леко да се напои. Този сос има много силен вкус и ако прекалим, ще намалим вкусовите качествата на самата храна.

Джинджифилът, който традиционно се сервира по време на всяка японска храна, не се използва като подправка за суши или сашими. Той е необходим между порциите: помага за почистване на вкусовите рецептори при смяна на ястията.

Помагаме на сервитьора да разчисти масата

Струва ни се, че ако поставим чиниите на ръба на масата, ще бъде много по-удобно сервитьорът да ги вземе. В действителност обаче това не е така: всеки служител има своя собствена система за събиране на чиниите и в повечето случаи просто усложняваме задачата му.

Искаме ястие, което не е в менюто

Често искаме да ни се приготви ястие, което не е посочено в менюто. Разбира се, в кухнята ще ни го приготвят, но не е добра идея да го правим.

Първо, цената най-вероятно ще е по-висока. Освен това съставките за всяко ястие са определен грамаж, за да се постигне оптимален вкус и ако се налага да импровизират, готвачите не са сигурни какво ще приготвят.

Пишем лоша рецензия за заведение, което не ни е харесало

В интернет има много места, на които хората могат да оставят рецензии за ресторанти и кафенета. Да, те понякога са полезни, но реално забележките и похвалите на клиентите не рефлектират по никакъв начин на работата на заведението.

Ако наистина искаме да подобрим услугата или качеството на храната, трябва да отделим време и да пишем до управителя или собственика.

Започваме да се храним преди другите

Според етикета, ако сме дошли в ресторант с голяма компания, трябва да започнем да се храним, само когато сервитьорът донесе храната на всички. Ако салата или пържола са ни донесени по-рано, трябва да изчакаме, докато всички поръчки са на масата.

Поръчваме вино от ресторанта

По правило в ресторантите виното ще струва повече, отколкото в магазина. Ако по някаква причина не искаме да поръчаме напитка от винения лист, можем да донесем бутилка от напитката с нас, като предварително уточним дали това е разрешено във въпросното заведение.

Срамуваме се да поискаме остатъка от храната за вкъщи

Всеки ресторант разполага с кутии, предназначени за съхранение на храна. Достатъчно е да помолим сервитьорът да донесе контейнер, в който да поставим храна.

Не се интересуваме за особеностите на различните кухни

Ако възнамеряваме да посетим ресторант в нова за вас страна, трябва да разучим правилата и евентуално ограниченията, които важат в местните заведения за обществено хранене. Например, в Япония не е прието пръчиците да се разчупват с върха към нас, а леко настрани.