Посланието на повечето модерни картини изобщо не е толкова очевидно, колкото може да ни се струва. Понякога дори в един натюрморт може да са заложени сложни философски идеи. Затова ни беше толкова любопитно да се разровим за реалното значение на някои от най-известните и любопитни съвременни картини.
1. „Лактулоза“ (2017) от Деймиън Хърст
Англичанинът Деймиън Хърст е най-скъпопродаваният жив художник в света. От 25 години той експериментира с различни цветни кръгове и те са се превърнали в неговата запазена марка. Обикновено той ги използва, за да говори за смъртта и да ни напомни, че всички сме смъртни.
Кръговете не са просто кръгове, а таблетки. Художникът е доста фокусиран върху здравето в модерното общество и названията на картините му всъщност са вдъхновени от различни химически субстанции.
Имената на картините са групирани и според вида на лекарството, като най-голяма е групата на фармацевтичните продукти, в която има различни подгрупи – на антибиотиците и на успокоителните например.
Основните правила на Хърст са всички кръгове в една картина да бъдат с еднаква големина и всеки кръг да е в различен цвят. Според него картините му са жизнерадостни само на пръв поглед: „Ако се вгледате внимателно в тези картини, ще забележите нещо странно – тъй като в тях няма повтарящи се цветове, няма и хармония. Ние сме свикнали да търсим значение в повтарящи се цветове, но в тези картини няма как да се случи нещо такова“.
2. „Двете Фриди“ (1939) от Фрида Кало
Картината „Двете Фриди“ е автобиографична за известната мексиканска художничка, както и повечето ѝ картини, които са предимно автопортрети.
Според най-разпространената интерпретация тази картина изобразява трагичен момент от живота на Фрида – раздялата със съпруга ѝ Диего Ривера. Картината е завършена през 1939 г. – малко след техния развод. Вдясно е влюбената Фрида Диего, а вляво предадената Фрида Кало с разбито сърце.
3. „Разходка“ (1918) от Марк Шагал
Картините на Шагал също са автобиографични. В „Разходка“ виждаме мъж и жена, които всъщност са самият Шагал и неговата съпруга Бела. Той стои на земята, а тя лети във въздуха, но все пак са заедно. Въпреки разстоянието помежду им, те са се хванали за ръце и са преодолели законите на гравитацията.
4. „Мъж и жена пред купчина екскременти“ (1935) от Жоан Миро
Тази картина е една от 12-те творби на каталунския художник, които са посветени на гражданската война в Испания (1936 – 1939). На пръв поглед не става ясно, но с тази картина Миро иска да изрази ужаса на войната. Купчината екскременти в яркожълто са фашистките амбиции, тъмнооранжевите части са жертвите на войната, а червените ръце са пролятата кръв.
5. „Откъде идваме? Какво сме ние? Къде отиваме“ (1897) от Пол Гоген
През 1897 г. френският художник започва да работи върху тази картина, която изобразява възгледите му за живота и смъртта.
Творбата трябва да се гледа от дясно наляво и да се „чете“ като древен свитък. В произведението има три основни групи от фигури. Младите жени със спящото бебе представляват началото на живота. Друга група символизира младостта, а последната група с възрастната жена е неизбежната гибел.
6. „Консерви на Кемпбел“ (1962) от Анди Уорхол
Анди Уорхол е икона в попарта. Неговите творби са минималистични, но ярки, интересни и силно въздействащи. На тази известна картина виждате популярните консерви със супа на компанията „Кемпбел“.
През 1949 г. Уорхол получава своята бакалавърска степен в сферата на изкуството и започва да търси източници на вдъхновение, за да създаде картини, които са новаторски и провокативни – нещо, което не е съществувало до този момент. Той експериментира доста, докато не получава съвет от интериорната дизайнерка Роберта Латау: „Нарисувай нещо, което виждаш всеки ден. Нещо, което всички ще разпознаят, като консерва на супите „Кемпбел“ например“. Така се ражда идеята за тази картина.
7. „Биркенау“ (2014) от Герхард Рихтер
Абстрактната серия от картини „Биркенау“ е посветена на затворниците в концентрационните лагери. Художникът е бил поразен от снимки на трупове, които са били подготвени за кремация, и това го е вдъхновило да започне този свой проект.
Рихтер е прожектирал снимките върху платната и тогава е нанесъл боите, за да наподоби купчините от трупове.
8. „Оранжево, червено, жълто“ (1961) от Марк Ротко
Картината е създадена през 1961 г., а през 2012 г. беше продадена за цели 86 милиона долара. В картините на Ротко няма някакви скрити символи и послания, целта му е била да предизвика емоции само чрез силата на цветовете.
9. „Трите възрасти на една жена“ (1905) от Густав Климт
През 1911 г. тази творба на австрийския художник печели златен медал на международна изложба в Рим. Посланието на картината всъщност е доста ясно – вдясно се вижда малко момиче, в средата е млада жена, прегърнала детето, а вляво има възрастна жена, която си крие лицето. Първата ни мисъл би била да определим жените като част от едно семейство – внучка, майка и баба, но колкото повече се вглеждаме, толкова по-ясно става, че това не са три поколения, а една и съща жена в различните етапи от живота си.
10. „Кафе тераса през нощта“ (1888) от Винсент ван Гог
На пръв поглед не се забелязва нищо необичайно, но изследователят Джаред Бакстър, който е изувал творбите на художника, е на мнение, че картината е замислена като модерен вариант на „Тайната вечеря“ на Леонардо да Винчи. Ван Гог е бил религиозен, а баща му е бил свещеник. На картината се виждат точно 12 души в кафенето, а фигурата с дълга коса в средата, която напомня на Исус с бяла тога, стои пред кръст, който се вижда в рамката на прозореца.