Радостина Христова работи в сферата на influencer & digital marketing. С мрежа от над 770 нано и микро инфлуенсъри, тя помага на бизнесите да използват тяхното креативно съдържание за по-голяма онлайн популярност. Създател е и на Influencer Media Bulgaria - основен източник за новини и тенденции от света на дигиталния и инфлуенсър маркетинг в България и чужбина. Завършила е Маркетинг, Книгоиздаване и Арабска Филология. Лектор и обучител е по инфлуенсър маркетинг. Вижте какво сподели тя за участието си на Balkan eCommerce Summit:

1. Какви са вашите очаквания от маркетинг панела на Balkan eCommerce Summit и какви ценни идеи се надявате да споделите с участниците?

Power Session: Marketing Hacks to Triple eCommerce Sales ще бъде един приятелски, но в същото време професионален разговор и дискусия за успешни примери, бюджети и тактики, които да се приложат от онлайн магазините, когато започнат да продават на международни пазари. Участниците са невероятни експерти - Mirko Zapletal от Vivnetworks, една от най-големите фирми за афилиейт маркетинг в Европа, които покриват множество пазари; Rares Banescu от The Marketer, които владеят имейл маркетинга до съвършенство и Sebastian Szmigielski от TikTok, които няма нужда да представям. Държа на практическата страна и на реалните решения, които електронните търговци да могат да приложат веднага, така че разговорът ни ще се върти около това. Ако успея да извадя и данни от тях за проведени кампании, ще бъда изключително щастлива.

2. Какви стратегии за маркетинг и реклама се оказват най-ефективни в привличането на клиенти в електронната търговия, специално на Балканите?

За Балканите, както и за целия свят, важат няколко правила, които приложени правилно, винаги сработват - локализацията или съобразяването с местния пазар - език, културни особености, специални промоции и нови опаковки и визия, ако се наложи. Използването на целия арсенал от маркетингови инструменти и канали - отличен уебсайт, социални мрежи, имейл маркетинг, платени реклами, PR и работа с инфлуенсъри, SEO и допълнителни партньорства, които да затвърдят бранда на конкретния пазар. Тестване и постоянство - пробваме различни модели и отсяваме работещите, но не спираме комуникацията.

3. Какви са най-големите предизвикателства за маркетинга в електронната търговия според вас, и как могат да се преодолеят успешно те?

Бюджетът и творческата страна - това за мен са най-големите предизвикателства, особено пред по-малките търговци или тепърва стартиращите. Както и цялостна стратегия и визия за развитие на бранда дългосрочно. Когато не се работи на парче, а се гради устойчива визия, тогава по-лесно идват и продажбите. Бюджетът, който се отделя за маркетинг, трябва да бъде съобразен както с целите, така и с възможностите, но да се мисли още на ниво идея за онлайн магазин или поява на първи продукт, а не когато всичко е готово и тепърва да се чудим как да комуникираме нашия магазин, бизнес или продукти. Творческата страна е не по-малко важна, защото с наличието на изкуствен интелект, лесен начин всичко да бъде копирано, трябва силна идея и отлична визуална и текстова реализация, за да се отличиш.

4. Каква е ролята на инфлуенсърите в маркетинг микса на един онлайн магазин?

Инфлуенсърите са черешката на тортата. Не препоръчвам работа с тях, преди бизнесът да има изградени отличен сайт, без никакви проблеми при реализиране на продажби или обслужване на клиенти, добре поддържани социални мрежи, разработен план за платени реклами и поне 6-месечен план за следващите маркетингови активности. Тогава могат да се включат инфлуенсърите и то отново при планирани бюджети, активности с тях и творчески задания. При работа с инфлуенсъри е важно да се мисли за всички места и посоки, в които може да се ползва тяхното съдържание, а не само едно споделяне на видео в Инстаграм, например. Горещо насърчавам включване на инфлуенсър маркетинг, когато онлайн магазинът е готов за това. Продажбите ще се увеличат с времето, но основната дейност на инфлуенсърите е изграждане на позитивен имидж на бранда и достигането му до по-широка или определена аудитория.

5. Какво ви мотивира да се присъедините към Balkan eCommerce Summit и като brand ambassador?

Възможността да бъда част от толкова мащабно и значимо събитие, което има потенциал да промени начина, по който целият Балкански регион прави електронна търговия, е вълнуваща и носи изключителна стойност и за мен като маркетолог и комуникатор. Посланието на Balkan eCommerce Summit е ясно - #connectingbalkans, а аз мен е професионална радост да го предам по възможно най-интересния и ефективен начин на аудиторията ми.

Никола Илчев обещава Balkan eCommerce Summit 2025 да е още по-мащабно, затова ако планирате да развивате бизнес на Балканите или отвъд тях, вашето място е на Balkan eCommerce Summit - https://balkanecommerce.com/.