Във Финландия боровите иглички и разговорите около пукащия лагерен огън са заменили чиновете и белите дъски.
Звучи невероятно, нали? Трудно е дори да си го представим, затова ти представяме разказа на Тимъти Уокър:
„Към потока! Към потока!“, викаха три момиченца на финландски, тичайки през гората. След няколко минути и другите деца ги последставаха в покритото с папрат дере. Докато аз и тяхната учителка стояхме на хълма и наблюдявахме децата. Две момчета с бейзболни шапки „ловяха” риба с пръчки, други се катереха по бора, служещ за мост между двата бряга на поточето. Повечето деца не правеха нищо специално, просто обикаляха покрай потока.
За тези 5-6-годишни деца гората е тяхната детска градина през 80% от времето.
4 дни седмично, от 8:30 до 12:30 тези деца, в групи от 14 души, са навън с един старши учител и двама помощници. Във Финландия това не е типичната детска градина (само няколко горски детски градини съществуват в Северна Европа), но те са популярни от десетилетия в Европа.”
В горската градина учителите използват „скрити” методи на обучение. Например, когато децата скачат в някоя падина, учителите ги карат да се преброяват – „едно, две, три...” огласява гората, докато децата се забавляват и същевременно учат. Друго занимание е да съберат няколко пръчки и да ги подредят от къса към по-дълга или с тях да образуват букви.
В тази детска градина няма строг график, а заниманията зависят изцяло от деня. Учителите предоставят възможност на децата да правят това, което им е интересно и любопитно. Обикновено децата играят навън два-три часа и после обядват. Дъждът не ги притеснява.
От години се смята, че обучението сред природата подобрява умствените способности и умението за по-бързо учене. Освен това повишава увереността на децата, намалява проявите на Синдрома на дефицит на вниманието, прави децата по-спокойни и им помага да се фокусират. Според някои учени играта сред природата намалява и агресията у децата.
Все повече възпитатели се вдъхновяват да обучават децата навън поне един ден седмично и някои от тях споделят, че деца, които не са се справяли добре с обучението, се представят отлично в откритата класна стая.
Въпреки че упорито е търсил Тимъти Уокър така и не открил отегчено дете в горската детска градина. И ние смятаме, че този вид обучение е чудесна практика, която трябва да става все по-популярна.